Uppskattat webbinarium om hur IPS-metoden kan stödja unga till arbete och studier?
Under
webbinariet gav Ulrika bland annat smakprov från sin forskning om
unga vuxna med psykisk ohälsa med fokus på arbete och studier,
utveckling av arbets-och studieidentitet och hur denna övergång kan
underlättas med hjälp av IPS och Supported Education.
IPS
är en evidensbaserad modell för individanpassat stöd till arbete
för personer med långvarig psykisk funktionsnedsättning. Idag
använder 40 procent av kommunerna IPS. IPS utmanar våra traditioner
om hur vanligen arbetar.
Under webbinariet presenterade Ulrika Liljeholm även IPS-principerna:
Lämpligheten baseras på deltagarens egen vilja att arbeta
Insatsen utgår från deltagarens intressen, resurser och behov
Ekonomisk vägledning och konsultation
Målet är arbete
Insatserna är en integrerad del av primärvården och/eller psykiatrin
Sökandet efter arbete inleds tidigt
Kontinuerligt stöd som utgår från individens behov, så länge det behövs
Etablera goda relationer och nätverk med arbetsgivare
Webbinariet var en del av samverkan mellan Samordningsförbundet samt Sollentuna kommuns socialtjänst och Region Stockholm/psykiatrin kring att implementera IPS som arbetssätt.