Översyn av Finsamlagen

I våras gav Regeringen Försäkringskassan i uppdrag att analysera behovet av ändringar i Finsam-lagen. Lagen reglerar samordningsförbundens verksamhet. Återrapport ska ske till Socialdepartementet i december 2024. Under försommaren fick samordningsförbunden möjlighet att lämna synpunkter till Försäkringskassan.

I Samordningsförbundet Sollentuna-Upplands Väsby-Sigtunas svar lyfter förbundet tre perspektiv:

Delar i Finsam-lagen att slå vakt om

  • Finsam-lagen ska fortsätta vara en möjlighetslagstiftning. Lagen ger ett utrymme för förbunden att anpassa stödet och samverkan efter lokala förutsättningar.

  • Lagen ska fortsätta att värna individens rehabiliteringsbehov och inte medlemmarnas myndighetsutövning.

  • Lagen ska fortsatt ha ett tydligt jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv.

Delar i Finsam-lagen att ändra

  • Ge samordningsförbunden möjlighet till extern finansiering från offentliga aktörer (inklusive ESF)

  • Tydliggör möjligheten för samverkan med privata vårdaktörer som utför uppdrag åt regionen

  • Förenkla och tydliggör reglerna för revision


Punkter i Finsam-lagen som behöver utredas vidare

  • Reformering av modellen för medelstilldelning så att förbunden får mer långsiktiga planeringsförutsättningar.

  • Samverkan och samarbete med andra samhällsaktörer behöver förtydligas

  • Utred hur informationsutbyte mellan medlemsparterna kan ske kring gemensamma deltagare.

  • Klargör hur förbunden ska utvärdera och följa upp sin verksamhet. Idag saknas sammanhållen uppföljning av personer som står långt från arbetsmarknaden.

I Nationella Nätverket för Samordningsförbund (NNS) remissvar lyfts tre områden fram:

  • Medlemmarnas engagemang, roller och mandat. Tydliggör Finsam-lagstiftningens ställning i förhållande till respektive parts lagstiftning samt lagstadgad möjlighet till bredare samverkan lokalt, regionalt och nationellt genom till exempel samarbetsavtal

  • Målgrupper för samordningsförbundens finansierade insatser - behov och medel. Tydliggör lagstiftningens intentioner om att gemensamt stödja personer i olika livssituationer att komma i arbete, på kort eller längre sikt. Se över fördelningsnyckeln så att region och kommun ges frihet att höja sin andel, oberoende av statens tilldelning

  • System för uppföljning, utvärdering och analys. Se över vilken aktör som bäst förvaltar och administrerar aggregerad data från den finansiella samordningen. Uppföljningen och utvärderingen av den finansiella samordningen bör ske tillsammans med forskare och lärosäten och ses som en naturlig del i samverkan

Länkar till yttrandena
Läs Samordningsförbundets Sollentuna-Upplands Väsby-Sollentunas yttrande
Läs Nationella Nätverk för Samordningsförbund (NNS) yttrande